Конференция сотрудников отдела тенниса
Приветствуем всех на первой теннисной конференции Sports.ru! Здесь мы – сотрудники отдела тенниса Ксения Витряк, Юлия Ниткина, Татьяна Митасова и Валерия Ли – ответим на все ваши вопросы, посвященные теннису, около-теннису и совсем-не-теннису.
Честно говоря, не знаю, почему мы на это должны реагировать редакционной статьей. То, что в сотне 13 россиянок это хорошо. То, что у них на всех 4 турнира «Большого шлема» это плохо. Но это не дает возможности делать выводы о каком-то особом русском менталитете и об отстуствии духа победителя. В конце концов, у нас сейчас в туре всего 2 теннисистки, у которых больше. Если автор хочет сказать, что для того, чтобы проверить характер Динары, надо было не пускать в финал Свету, потому что, видите ли, «у нее единственный шанс выиграть турнир «Большого шлема» это играть с другой россиянкой» то это его проблемы, в смысле, автора. Меня лично радует российский финал. А про характер Динары Ксения написала в своем блоге. (Ниткина).
Я еще добавлю, что не удивлен тому, что это написано именно в Wall Street Journal – это издание традиционно «чутко» относится к России.(Капранов)
(источник – WSJ: http://online.wsj.com/article/...)
Dinara Safina, the top seed at this year’s French Open, is the favorite to win the tournament on Saturday. Too bad she’s Russian.
There are more Russian women (13) among the top 100-ranked tennis players than from any other country.
For all their talents, though, they don’t win many major titles.
At least one Russian–60 players in all–has reached the quarterfinals or better in 28 consecutive Grand Slam tournaments.
Yet Russians have just five victories in those events.
American women have 11 major titles in the same period, despite fewer chances (55 made the quarterfinals or better).
Coach Nick Bollettieri, whose academy trained Maria Sharapova (three majors, most among Russians)
has a theory about why the Russians perform so poorly when it counts the most.
Perhaps they spend too much time on technique and not enough on toughness.
When Ms. Sharapova came to America at age 8, she was thrown in with the fiercest of Mr. Bollettieri’s pupils.
That, Mr. Bollettieri says, may be why she has fared better than her countrywomen.
«She had to be a hard-nosed son of a b- from the beginning,» he says.
There is a surefire way for a Russian to win a major title: Play another Russian in the final.
It worked for Anastasia Myskina at the 2004 French Open, and for Svetlana Kuznetsova at the 2004 U.S. Open (both women defeated Elena Dementieva).
So there’s hope in Paris for Ms. Safina and Ms. Kuznetsova, who has also reached the semifinals in Paris–they could still face each other in the final.
Tom Perrotta